14‏/05‏/2009

الوقت (السيف الخفى)..........!

ذكريات عجوز :
زمـــــــــــــــــــــــــــــــان انا كنت طفل إتعلمت فى مراحل كتير لما بقيت شاب إتخرجت وإشتغلت وإتجوزت وخلفت وكنت بسمع حكايات الكبار كأنها قصص وأساطير لانى محستش إلا عصرى انا . أه.وكل مكبر ولادى يكبروا لما الولاد كبروا وبقوا شباب وانا عجزت ولما يسألونى عن حاجه بقولهم زمان كان فيه وفيه وفيه والأيام إتغيرت وهما بيتهيألهم إنها أساطير .أنا دلوقتى زى الكتكوت يكبر بسرعه لان مصيره فى الأخر الذبح على سكين صاحبه وقد يزبح مثلنا على سكين الزمن .
بجد أنا دلوقتى عرف معنى البيت القائل(..... ليت الشباب يعود يوما & فأحدثه بما فعل المشيب ......)ولكن متى سأحدثه ولماذا أحدثه وهو كان معى ويرى العجائز .
يييييييييييييييييييييييييييييييييه الزمن مر والوقت مر وعقارب الساعه إللى بنشتريها بتعد على عمرنا عمرك نقص دقيقة ...ساعه ...يوم .....سنة.....وفى الأخر هيقولك لسه فى عمرك .......ساعه ......دقيقة ......ثانية
محستش بالوقت ولا الزمن لقيتنى كرمشت زى الورقة لما تقدم وفعلا زى مالنهار بعده ليل الشباب بعده عجز والحياة بعدها موت
صدق الشاعر وهو بيقول (......دقات قلب المرء قائلة له & إن الحياة دقائق وثوانى.....)فعلا إن الحياة دقائق وثوانى.
أه جات النهاية
دلوقتى منتظر الموت
حققت كل حاجه
أديت رسالتى
عشت حياتى
دلوقتى لسه الراحة ولكن أين الراحة
متى يدق عقرب الساعه مع عقرب الموت
ويطبق الوقت حكمته إن الوقت كالسيف
ها أنا أنتظر ......
ولكن الشباب يجب أن يأخذونى عبرة ولا يفعلوا مثلى وينتظروا من الأن
طبيعى الكلام ده ممكن يدور فى عقلى لما أكبر ولكن هل هكون متفائل أم لا...........؟!

هناك 7 تعليقات:

  1. ايها المهاجر تفائل
    وتقبل تحياتى

    ردحذف
  2. على فكرة انا قبلت ناس (عواجيز) لكن لغاية دلوقتى لسه لبسه نضارة الشباب لسه ماشية مع عجلة الحياة ومقوفتش عند نقطة معينة لسه عندها امل ولسه بتبسم ومبتحبش ان حد يعملها حاجة

    ردحذف
  3. فعلا well عجلة الحياة متقفش لكن يا ترى لما دورنا فى الحياة ينتهى هنهتم بالشكل ولا ممكن نحاول نلاقى دور تانى وفيه ناس كتير دورهم مستمر لكن يا ترى هنكون منهم الله اعلمم.......شكررا ليكك على قراءتك لرسائلى واتمنى لك النجاح

    ردحذف
  4. لاتحزن ارى فى وجهك الحزن لا تحزن وتفاءل

    ردحذف
  5. الموضوع كله انى ارى بعض كبار السن فى امكانهم العطاء ومع ذلك تجده مقتنع جدا بان دوره انتهى ويفضل الوحده فاتساءل هل من الممكن ان نصبح مثله ....ولكنى دائما ممؤممن باالقدر وهذا يجعلنى متفائل ووشكرا لممرورك

    ردحذف
  6. معك حق بوجهة نظرك

    بعض كبار السن للاسف بيوقفوا حياتهم وبينتظروا الموت وبيدفنوا روحهم قبل حتى ما اجلهم يحين

    لازم يكون التفائل معنا بكل مراحل الحياة

    انا عمري ما اتكسفت اقول عمري ويعني ايه لما اكون بكبر يوم عن يوم ما دي سنة الحياة والحمد لله بحب التفائل وبعيش حياتي بحلوها ومرها

    بوست جميل

    ربي يعطيك الف عافيي

    حبيت اجي اسلم واطمن عليك

    يارب تكون بالف خير

    تحياتي ليك

    ردحذف
  7. نورت الموضوع نوارة وشكرا على ردك وفعلا الانسان مفرض ميتكسفش م عمره ويحاول يكون منتج دايما وشكرا على ردك ونورت الموضوع وتشرفى فى اى وقت

    ردحذف